Over Henny Hartevelt

Henny begon hij zijn carrière als huisschilder. Maar al vroeg bleek dat hij talent had voor tekenen. Zijn oom Henk had dat in de gaten en stimuleerde hem, door hem van olieverf te voorzien. Toch duurde het tot 1984 voordat hij de stap nam zich in te laten schrijven aan de Koninklijke Academie voor beeldende Kunsten in Den Haag, die hij met goed gevolg doorliep.

Naast eigen werk, schildert hij ook in opdracht: stilleven, portret, landschap. Zijn bijzondere aandacht gaat uit naar een techniek van de oude meesters: glaceren. Zijn werk is vaak surrealistisch en doordrenkt van (zelf)spot, humor en drama.

In 2008-2009 maakte hij met filmmaker Jan Stap een documentaire over de kunstenaarskolonie in het in de jaren negentig gekraakte pand Haagweg 4 in Leiden. Het leek er sterk op dat deze broedplaats voor de kunst zou ophouden te bestaan. Een grote verbouwing was aanstaande. Henny en Jan volgden twee jaar lang zeven kunstenaars met de camera en geluidshengel. Zo ontstonden zeven intieme portretten tegen een achtergrond van de verbouwing van het pand, een voormalige ambachtsschool.

Dit was voor Henny het begin van het filmen als nieuwe discipline. Sinds die tijd heeft Henny samen met Jan een aantal films gemaakt, onder andere een documentaire over onderwijs aan hoogfunctionerende jongeren met een vorm van autisme en de korte speelfilms Anoeska en Lonely Boy. In 2016 maakte hij samen met de bewoners van de Leidse wijken Pancras-Oost en de Havenwijk een speelfilm “Goeie Mie recomposed”, geïnspireerd op het waar gebeurde verhaal van Maria Catharina Swanenburg, beter bekend als Goeie Mie en de Leidse Gifmengster.